Ritme

De voordelen van het hebben van een ritme worden alom geprezen. Denk alleen al aan het alom bekende ritme van ‘rust, regelmaat en reinheid’. Zo schijnt het hebben van een gezond slaapritme, wonderen te verrichten. Dr. Andrew J.K. Phillips van de Harvard Medical School, deed er onderzoek naar en hij concludeerde dat mensen die slaap gelijkmatig verdelen, succesvoller zijn. Om tot deze conclusie te komen onderzocht hij het bioritme van 61 studenten van zijn school in relatie tot hun prestaties. Interessant is, dat het in dit onderzoek dus niet zozeer gaat om het aantal uur, maar om het ritme dat je erin brengt. Iedere dag dus op hetzelfde tijdstip gaan slapen en dezelfde tijd wakker worden is de crux.

Zo helpt ritme in slapen je dus om beter te presteren. En ritme in eten helpt jouw lichaam om beter te functioneren. Ritme in de hoeveelheid keer per week sporten helpt je af van keuzestress. Het is voor jou namelijk geen vraag meer of je gaat sporten of niet. Je gaat gewoon omdat je dat ritme nu eenmaal hebt. Zomaar een paar voorbeelden van de kracht van het hebben van een ritme.

Dat wij inmiddels ons ritme steeds meer verliezen, is begrijpelijk. We verliezen steeds vaker het contact met de natuur, waar ritme vanzelfsprekend is. De seizoenen trekken aan ons voorbij, de zondagochtend vullen we in met waar we zin in hebben en het eten van jouw ontbijt wordt zonder nadenken het drinken ervan onderweg. Wat overigens ook weer een ritme kan worden. De huidige tijd nodigt ons dan ook uit om precies dat te doen en laten wat goed voor ons voelt én tegelijk worden we overstelpt met legio mogelijkheden. Wat is dan het juiste? en Zijn we wel zo goed in het kiezen van wat goed voor ons is?

Mijn ritme is, dat ik weinig ritme heb. Wat aandacht vraagt, krijgt aandacht. Zo kan ik rustig drie keer sporten in mijn agenda plannen aan het begin van de week. Lekker vroeg op de dag, want dat start zo heerlijk. Maar als ik de avond daarvoor toch de laatste aflevering van die ene serie op Netflix nog wilde kijken terwijl het al laat is, dan verdwijnt de behoefte aan heel vroeg op en skip ik vroeg sporten. “Dan ga je toch later…” Eens. Maar zodra er een leuke aanvraag ligt, gaat mijn vrolijke energie ‘plop’ naar de aanvraag, in plaats van naar de sportschool. Belt een vriendin met behoefte aan een schouder, dan stap ik op de fiets of zet ik alvast koffie of thee.

Wij kunnen samen vaststellen dat in mijn geval onder andere sprake is van uitstelgedrag en cognitieve dissonantie reductie. Ik praat het goed door te herhalen hoe zalig het leven is om te leven in het nu, maar ik weet en voel ook, dat als ik wel het ritme hanteer van bijvoorbeeld minimaal drie keer sporten, ik mijzelf blijer en energieker voel.

Zo door de jaren heen zet ik kleine stappen in de richting van wat écht past voor mij. De ruimte om in het hier en nu te zijn en mij aan te passen, hoort bij mij. En ik voel tegelijk ook het verlangen naar het volgen van meer ritme. Op die manier neemt de keuzestress af, rust mijn lichaam meer uit en kan ik mij meer verbinden aan wat echt belangrijk voor mij is.

De wandeling ‘Bewust van A naar B bewegen” van Oost naar West Nederland gaat mij uitdagen en vast ook inzicht geven in waar mijn flexibele patronen vastgeroest zijn. Tijdens deze route ga ik namelijk twintig dagen in een vast ritme bewegen. Het betekent opstaan, rugzak op orde brengen en zorgen dat ik ECHT alles meeneem, ontbijten, wandelen, aankomen, opfrissen, avondeten en slapen. Zoiets als Wake up, Walk, Sleep, Repeat. Klinkt als het leven van een non, zegt een deel van mij dat nu al huiverig is of ik na dag vier niet even iets HEEEEL anders wil gaan ondernemen en buiten de geijkte paden wil treden. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar wat het effect op mij is van dit ritme.

I keep you posted over mijn avonturen!


Boekentip

Marli Huijer is bijzonder hoogleraar Filosofie aan de Erasmus Universiteit en lector Filosofie aan De Haagse Hogeschool en zij schreeft het boek ‘Ritme, op zoek naar een terugkerende tijd‘. Zij brengt de ritmes in kaart die het leven in onze tijd bepalen.


Link naar artikel NRC 30-7-2019 over slapen

Naast op gezette tijden slapen, is ook voldoende slapen prettig voor lijf en leden. Lees hier het artikel.


Laat hieronder vooral je reactie achter, ik ben reuze benieuwd hoe jij met jouw ritme omgaat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Koekje erbij? Om jou de meest waardevolle en optimale ervaring op deze website te geven gebruik ik cookies.
Meer informatie vind je in mijn privacyverklaring.